Amalan Zikir Harian

Pelengkap harian muslim yang bertakwa

Written by
|

Zikir bukan sahaja diamalkan selepas selesai solat tetapi boleh juga diamalkan pada bila-bila masa. Walau sesibuk mana pun kita dengan aktiviti harian tidak bermakna tiada ruang atau peluang untuk berzikir. Oleh itu jadikan zikir harian sebagai satu amalan rutin anda kerana pahala dan kebaikannya adalah terlalu besar untuk disia-siakan.

Berikut adalah zikir harian yang dianjurkan untuk anda amalkan setiap hari.

 

Isnin

 

 

 

 

Fadhilatnya: Satu kalimah disebut akan diberikan ganjaran pahala sebesar Bukit Uhud. Selain itu, ia akan menghilangkan sifat sombong, riak dan cintakan perkara-perkara duniawi.

 

Selasa

 

 

 

 

Fadhilatnya: Anda akan diberikan rahmat oleh Allah dan mendapat syafaat Nabi Muhammad SAW di akhirat kelak.

 

 

Rabu

 

 

 

 

Fadhilatnya: Setiap kali sebutan akan menghapuskan satu titik hitam di dalam hati anda.

 

 

Khamis

 

 

 

 

Fadhilatnya: Akan dihapuskan dosa-dosa anda sebanyak buih di lautan. Setiap kali disebut akan tertumbuh 1 pohon di taman syurga untuk sesiapa yang mengamalkannya.

 

 

Jumaat

 

 

 

 

Fadhilatnya: Anda akan diberikan nikmat dapat mengerjakan solat, mengekalkan keimanan, menjadi seorang yang berusaha; dan bagi wanita, akan merasakan senang dan suka untuk menutup aurat dengan baik.

 

Sabtu

 

 

 

Fadhilatnya: Anda akan diberikan ketenangan jiwa.

 

 

Ahad

 

 

 

 

Fadhilatnya: Kehidupan anda akan dipelihara oleh Allah.

 

 

Zikir juga memberikan manfaat kepada pengamalnya di akhirat kelak. Zikir akan menyelamatkan diri daripada seksa api neraka. Sesungguhnya orang yang bertakwa menyibukkan dirinya dan membasahkan lidahnya dengan zikir kepada Allah.

 

 

Featured image source: ikimfm.my

 

By: Suraya Sidek

 

Skip to toolbar